Zarządzanie migracjami

Zarządzanie Migracjami to nowość na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa.

Opis

Studia podyplomowe „Zarządzanie migracjami” –  jedyny taki program w Polsce. Partnerzy: Urząd do Spraw Cudzoziemców i International Rescue Committee (IRC).

Urząd do Spraw Cudzoziemców to instytucja państwowa odpowiedzialna za sprawy związane z legalizacją pobytu cudzoziemców, udzielaniem ochrony międzynarodowej (np. statusu uchodźcy) oraz prowadzeniem ośrodków dla cudzoziemców. Szef MSWiA pełni nadzór nad działaniami UdSC i ustala ogólną politykę państwa dotyczącą migracji, azylu, ochrony granic itp.

International Rescue Committee (IRC) to organizacja, która została założona z inicjatywy Alberta Einsteina, obecnie  jest to jedna z największych i najbardziej wpływowych organizacji humanitarnych na świecie, niosącą pomoc ofiarom wojen, prześladowań i kryzysów humanitarnych.

Rekrutacja trwa od 1 lipca br. do 20 września br. O przyjęciu decyduje kolejność zgłoszeń do wypełnienia limitu.

Dla kogo?

Dla kogo?

Program jest adresowany między innymi do:

  • urzędników administracji rządowej i samorządowej (w tym pracowników Wydziałów Spraw Cudzoziemców),
  • funkcjonariuszy służb granicznych i bezpieczeństwa,
  • pracowników organizacji pozarządowych (NGO),
  • nauczycieli i edukatorów,
  • prawników i doradców prawnych,
  • pracowników socjalnych i służby zdrowia,
  • menedżerów i specjalistów HR,
  • pracodawców zatrudniających cudzoziemców,
  • oraz wszystkich, którzy zawodowo lub społecznie angażują się w procesy migracyjne i integracyjne.

Dlaczego warto?

Dlaczego warto?

Otwarcie studiów podyplomowych „Zarządzanie Migracjami” odpowiada na istotne potrzeby rynku pracy oraz wyzwania polityk publicznych w Polsce i Unii Europejskiej. Program tych studiów został opracowany we współpracy z praktykami – przedstawicielami Urzędu do Spraw Cudzoziemców, International Rescue Committee oraz innymi partnerami instytucjonalnymi – i integruje wiedzę z zakresu prawa migracyjnego, integracji cudzoziemców, dyplomacji migracyjnej, zarządzania kryzysami migracyjnymi, a także polityki społecznej i pracy socjalnej. Tak szeroki i praktyczny zakres kształcenia pozwala na kształtowanie interdyscyplinarnych kompetencji i kwalifikacji, które są niezbędne do skutecznego działania w środowisku wielokulturowym i dynamicznie zmieniającym się świecie.

Studia podyplomowe „Zarządzanie Migracjami” oferują unikalny program oparty na wiedzy eksperckiej, przykładach z praktyki i ścisłej współpracy z instytucjami kluczowymi dla polityki migracyjnej w Polsce i Europie. Program studiów obejmuje m.in. zagadnienia wielopoziomowego zarządzania migracjami, polityk integracyjnych, migracji przymusowej, zarządzania kryzysowego, a także praktyczne warsztaty w urzędach wojewódzkich i ośrodkach dla uchodźców.

Dzięki patronatowi Urzędu do Spraw Cudzoziemców oraz International Rescue Committee, studia gwarantują wysoki poziom merytoryczny, dostęp do aktualnej wiedzy, możliwość wymiany doświadczeń z praktykami oraz rozwój sieci współpracy międzyinstytucjonalnej. Absolwenci kierunku będą przygotowani do pracy w administracji publicznej, organizacjach międzynarodowych, sektorze NGO oraz instytucjach badawczo-analitycznych.

Absolwent studiów podyplomowych „Zarządzanie Migracjami” to wysoko wykwalifikowany specjalista przygotowany do pracy w administracji publicznej, organizacjach pozarządowych, instytucjach międzynarodowych oraz sektorze prywatnym. Posiada interdyscyplinarną wiedzę z zakresu prawa migracyjnego, polityki integracyjnej, zarządzania kryzysowego i pracy z osobami z doświadczeniem migracji. Umie analizować dane migracyjne, oceniać skuteczność polityk publicznych, współpracować z instytucjami i podejmować działania na rzecz integracji cudzoziemców, z poszanowaniem zasad etyki i praw człowieka.

 Studia podyplomowe Zarządzanie Migracjami to gwarancja zdobycia umiejętności przyszłości na międzynarodowym i krajowym rynku pracy.

Program

Program i organizacja studiów

Czas trwania: 2 semestry (170 godzin dydaktycznych)

Forma: stacjonarna, networkingowa

Punkty ECTS: 36

Zakończenie: obecność minimum 80%, projekty etapowe, projekt końcowy.

Program:

  • Sesja integracyjna
  • Zarządzanie migracjami. Pojęcia, aktorzy, rys historyczny, aktualne trendy i wyzwania
  • Społeczności imigranckie w Polsce
  • Czy Polska prowadzi politykę migracyjną?
  • Pakt migracyjny UE
  • Polityki migracyjne wybranych państw europejskich. Case studies.
  • Polityka migracyjna USA
  • Migration diplomacy
  • Immigration Advocacy
  • Wielopoziomowe zarządzanie migracjami: państwo, region, miasto
  • Zarządzanie migracjami z perspektywy Szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców
  • Zintegrowane zarządzanie granicami UE – Frontex
  • Straż Graniczna – wizyta studyjna
  • Prowadzenie postępowań przez Wydział Spraw Cudzoziemców
  • Wyjazd studyjny do instytucji działających w obszarze migracji (Warszawa)
  • Polityka azylowa i procedury uchodźcze – wyjazd studyjny
  • Indywidualne Programy Integracji (IPI)
  • Praca socjalna z osobami z doświadczeniem migracji
  • Polityka integracji lokalnej – Lublin, Baobab
  • Kultura klientocentryczna
  • Negocjacje i mediacje kulturowe
  • Dzieci cudzoziemskie w systemie ochrony
  • Rynek pracy i PUP
  • Modelowanie procesów i dokumentów
  • Pracodawcy i agencje zatrudnienia
  • Wpływ migracji na gospodarkę globalną i lokalną
  • Zarządzanie kryzysami migracyjnymi – wizyta studyjna w Urzędzie Wojewódzkim
  • Podejście multi-agency (handel ludźmi)
  • Komunikowanie migracji – warsztaty medialne
  • Safeguarding w pracy z migrantami
  • Badania i dane w sektorze humanitarnym
  • Monitoring, evaluation, accountability, and learning (MEAL)

 

Atuty programu – Kompetencje Przyszłości:

  • Partnerstwo z Urzędem do Spraw Cudzoziemców, udział praktyków z administracji centralnej.
  • Współpraca z International Rescue Committee, wgląd w globalne standardy.
  • Zajęcia prowadzone przez ekspertów.
  • Wizyty studyjne i warsztaty praktyczne.
  • Networking z profesjonalistami z sektora publicznego, NGO i biznesu.

Terminy zjazdów

Zajęcia są realizowane stacjoranie, w soboty oraz niedziele w godz. 9.00-16.00.

27-28 września 2025
11-12 października 2025
25-26 października 2025
8-9 listopada 2025
22 – 23 listopada
6-7 grudnia 2025
17-18 stycznia 2026
31 stycznia – 1 luty 2026
28 luty- 1 marca 2026
28-29 marca 2026
14-15 marca 2026
11-12 kwietnia 2026
9-10 maja 2026

Kadra

Kadra

Tomasz Cytrynowicz – Szef Urzędu do Spraw Cudzoziemców
Absolwent Wydziału Prawa Uniwersytetu w Białymstoku. Od 2002 r. zajmuje się zagadnieniami migracji – początkowo na uniwersytecie, w organizacjach pozarządowych, a następnie w administracji publicznej. Urzędnik mianowany służby cywilnej od 2006 r. Wieloletni pracownik Urzędu do Spraw Cudzoziemców, od kwietnia 2024 r. Szef instytucji. Organizował sprawny przebieg procedur uchodźczych, projektował i wdrażał obecnie obowiązującą ustawę o cudzoziemcach, rozwijał analitykę, współpracę międzynarodową oraz komunikację społeczną Urzędu. Praktyk z zacięciem reformatorskim w zakresie zarządzania migracjami. Entuzjasta współpracy europejskiej w tej dziedzinie i jednocześnie jej surowy krytyk.

 

 

 

 

 

 


Dr Klaudia Gołębiowska

Doktor nauk społecznych w zakresie nauk o polityce, specjalność: polityka imigracyjna. Wykładowczyni na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM w Poznaniu. Absolwentka politologii i stosunków międzynarodowych na UAM, stypendystka programu Erasmus na Doğuş University w Stambule. Członkini Interdyscyplinarnego Laboratorium Nauk Behawioralnych w Bezpieczeństwie. Zainteresowania naukowe obejmują polityki migracyjne, integrację imigrantów, komunikację międzykulturową oraz przemiany społeczno-polityczne na Bliskim Wschodzie. Autorka publikacji i ekspertyz dotyczących kryzysu migracyjnego w UE oraz lokalnych polityk integracyjnych. Kierowniczka grantu NCN Miniatura 7 nt. interakcji z przemytnikami na granicy polsko-białoruskiej. Koordynatorka projektów edukacyjnych i społecznych, m.in. „Poza (B)ramką” na rzecz małoletnich uchodźców w Katanii oraz inicjatywy w ramach Społecznej Odpowiedzialności Nauki. Autorka monografii o polityce integracji w Polsce oraz licznych publikacji na temat migracji. Prelegentka i trenerka kompetencji miękkich dla młodzieży i młodzieżowych rad. Wykładała m.in. w szkołach średnich, podczas szkoleń otwartych i w ramach programu 3. Misja UAM.

  Recenzentka Fulbrighta oraz czasopisma Journal of Multilingual Theories and Practices (Springer/Nature). Odbyła staż dydaktyczny na Uniwersytecie Sztokholmskim. Promotorka 115 prac dyplomowych oraz promotorka pomocnicza dwóch doktoratów. Posiada certyfikaty z zakresu projektowania edukacji (Design Thinking) oraz zarządzania projektami (PRINCE2® Foundation).

 

 

 


Dr Natalia Szulc

Naukowczyni i praktyczka zajmująca się politykami azylowymi, uchodźstwem i handlem ludźmi. Doktorat uzyskała na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza, a badania prowadziła m.in. na stypendium na Uniwersytecie Sapienza w Rzymie. W latach 2023–2025 kierowała działem analiz bezpieczeństwa uchodźców w International Rescue Committee (IRC), opracowując jedne z najczęściej czytanych raportów z monitoringu sytuacji uchodźców w Polsce i Ukrainie. Kierowała też monitoringiem w Ukrainie. Współpracowała z UNHCR, IOM, UNICEF, UNFPA i UN Women, Global Protection Cluster oraz z lokalnymi organizacjami pozarządowymi.

  Reprezentowała IRC w Ministerstwie Sprawiedliwości podczas przygotowań do Globalnej Konferencji Ministerialnej w Bogocie. Obecnie kieruje globalnym projektem IRC w ramach Programu Excellence, dotyczącym wykorzystania AI przez handlarzy ludźmi i w przeciwdziałaniu problemowi. Autorka publikacji naukowych, w tym w Journal of Human Trafficking i w Sprawach Międzynarodowych.

  Prowadziła zajęcia akademickie z zakresu dynamiki konfliktów międzynarodowych i metodologii badań na WNPiD UAM, oraz prowadzenia badań w strefie wojny. Była afiliowana przy Zakładzie Studiów Strategicznych i Bezpieczeństwa Międzynarodowego.

 

 

 


Dr Grzegorz Grygiel

Doktor nauk społecznych w dyscyplinie ekonomia i finanse, absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Posiada specjalizację z zakresu organizacji pomocy społecznej oraz ukończone studia podyplomowe z zakresu samorządu terytorialnego i gospodarki lokalnej na Wydziale Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego. Absolwent studiów doktoranckich na Wydziale Ekonomii Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Dyrektor Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej w Poznaniu, odpowiedzialny za koordynację polityki społecznej w Wielkopolsce. Koordynator prac nad Strategią Polityki Społecznej dla Wielkopolski do 2030 roku w której to zdefiniowano zadania z zakresu regionalnej polityki migracyjnej. Przewodniczący konwentu dyrektorów Regionalnych Ośrodków Polityki Społecznej. Członek Komitetu Monitorującego Fundusze Europejskie dla Wielkopolski. Przewodniczący Regionalnego Komitetu Rozwoju Ekonomii Społecznej.

  Wykładowca związany z Uniwersytetem WSB Merito oraz Uniwersytetem Kaliskim im. Prezydenta Stanisława Wojciechowskiego, specjalizujący się w politykach publicznych, w tym w polityce społecznej i zdrowotnej. Autor monografii, publikacji i referatów z zakresu polityki społecznej.

 

 

 

 

 


Mjr SG Tomasz Baśkiewicz

Zastępca Komendanta Placówki Straży Granicznej w Poznaniu-Ławicy im. Powstańców Wielkopolskich odpowiedzialny za obszar migracyjny i dochodzeniowo-śledczy. Absolwent Wyższej Szkoły Oficerskiej im. Stefana Czarnieckiego oraz Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, strażnik graniczny z przeszło 20-letnim stażem specjalizujący się w kwestiach migracyjnych. Karierę zawodową rozpoczął jako dowódca plutonu w 1. Warszawskiej Brygadzie Pancernej, a następnie kontynuował w Placówce Straży Granicznej w Poznaniu-Ławicy na stanowiskach wykonawczych i kierowniczych. Doświadczenie zawodowe obejmuje zwalczanie zjawiska nielegalnej migracji, prowadzenie postępowań powrotowych, współpracę z instytucjami, służbami i urzędami w zakresie zarządzania migracjami na szczeblu lokalnym. W 2020 r. dowodził kontyngentem Straży Granicznej w trakcie policyjnej misji wsparcia na pograniczu Macedonii Północnej i Grecji.

 

 

 

 

 

 

 


Prof. UAM dr hab. Tomasz Brańka

Profesor Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu (UAM). Studia na kierunku stosunki międzynarodowe realizował na UAM oraz na Södertörn University w Szwecji. Od ponad 10 lat Koordynator Instytucjonalny programu Erasmus+ dla Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Współpracownik i wykładowca The Baltic University Programme. Ekspert zewnętrzny Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej (NAWA).

  Specjalizuje się m.in. w praktycznym zarządzaniu projektami. Absolwent Podyplomowych Studiów Zarządzania Projektami w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Ukończył liczne kursy z zakresu zarządzania projektami oraz rozwoju kompetencji dydaktycznych (m.in. PRINCE2®; PM² Methodology; Agile; Master Class in “Sustainability Change Agentry” by ISIS Academy AtKisson). Uczestnik ponad 50 projektów, w większości o charakterze międzynarodowym.

  Od wielu lat prowadzi warsztaty z Technik kreatywnego myślenia oraz Technik heurystycznego rozwiązywania konfliktów dla studentów studiów magisterskich, słuchaczy studiów podyplomowych oraz klientów biznesowych. 18-krotnie wyróżniony nagrodą rektorską Rektora Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Wykładał m.in. w Szwecji, Danii, Islandii, Finlandii, Łotwie, USA, Rosji, Turcji, Hiszpanii, Azerbejdżanie i Tajwanie.

 

 

 

 

 


Dr Weronika Dopierała-Kalińska

Weronika Dopierała-Kalińska – doktorka nauk społecznych w dyscyplinie nauki i komunikacji społecznej i mediach, wykładowczyni akademicka. W swojej pracy badawczej i dydaktycznej koncentruje się na zjawiskach związanych z przemianami komunikowania w dobie nowych technologii, językiem inkluzywnym oraz mediami cyfrowymi. Autorka i współautorka projektów badawczych dotyczących m.in. relacji społecznych w przestrzeni mediów społecznościowych, strategii komunikacyjnych w mediach i politykach językowych. Praktyczka z doświadczeniem w promocji i mediach społecznościowych w sektorze publicznym.

  Jej zainteresowania naukowe obejmują m.in. funkcjonowanie mediów w środowisku internetowym, strategie językowe w przestrzeni publicznej i mediach, a także społeczne funkcje feminatywów. Jest autorką i współautorką projektów badawczych i społecznych poświęconych tematyce transformacji języka i komunikacji w Polsce. Współpracowała również przy projektach analizy przekazów medialnych, m.in. oferty programowej głównych nadawców telewizyjnych w Polsce. W obszarze dydaktyki i popularyzacji nauki aktywnie działa na styku badań społecznych i praktyki medialnej, tworząc m.in. Rekomendacje dotyczące języka równości płci na UAM.

  Zawodowo związana była z Biurem Prasowym Urzędu Miasta Poznania, gdzie odpowiadała za komunikację miasta w mediach społecznościowych oraz koordynację kampanii społecznych (np. przeciwko przemocy seksualnej). Posiada doświadczenie w zakresie komunikacji instytucjonalnej, promocji oraz produkcji materiałów multimedialnych, m.in. jako specjalistka ds. marketingu i promocji oraz redaktorka czasopisma naukowego Com.press.

  Łączy działalność akademicką z praktycznym podejściem do komunikacji – zarówno tej interpersonalnej, jak i instytucjonalnej – rozwijając kompetencje uczestników zajęć w zakresie skutecznego porozumiewania się, rozpoznawania kodów kulturowych, wrażliwości językowej i krytycznej analizy przekazów medialnych.

 

 

 


Dr Jacek Raubo

Analityk zajmujący się zagadnieniami bezpieczeństwa i obronności; wykładowca akademicki specjalizujący się w bezpieczeństwie narodowym; komentator spraw międzynarodowych oraz zagadnień bezpieczeństwa i obronności, obecny w polskich i zagranicznych mediach. W ramach pracy na stanowisku starszego wykładowcy na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu prowadzi zajęcia na kierunku bezpieczeństwo narodowe na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa. Brał także udział jako wykładowca w projektach edukacyjnych na Wydziale Matematyki i Informatyki i odnoszących się do domeny cyber. Na co dzień zajęcia prowadzi zarówno w języku polskim, jak i angielskim.

Jacek Raubo w swojej pracy analitycznej specjalizuje się w zagadnieniach związanych przede wszystkim z:

  • bezpieczeństwem militarnym współczesnych państw;
  • kwestiami bezpieczeństwa granic;
  • rolą i znaczeniem współczesnych sojuszy wojskowych i kooperacji wojskowej;
  • specyfiką działań podprogowych, w tym działań hybrydowych;
  • działalnością w domenie informacyjnej i komunikacją strategiczną;
  • działalnością współczesnych służb specjalnych.
Jacek Raubo jest od 2015 roku również związany z Grupą Defence24, gdzie regularnie publikuje analizy i komentarze. Jego prace analityczne oraz komentarze systematycznie pojawiają się na łamach przede wszystkim Defence24.pl. Jednakże w swojej karierze miał okazję już zadebiutować i pisać dla innych specjalistycznych portali należących do Grupy Defence24. Stąd jego teksty były obecne na Space24, Energetyka24 i CyberDefence24. Jacek Raubo należał również do zespołu, który od podstaw stworzył portal InfoSecurity24.pl, dedykowany służbom mundurowym, bezpieczeństwu wewnętrznemu i służbom specjalnym. W ramach współpracy z Grupą Defence24 dr Jacek Raubo współorganizował i brał udział w takich wydarzeniach jak Defence24 Day czy CyberDefence24 Day. Był jednym z założycieli „Odporność 2023 – I Kongresu Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej”.
  Regularnie uczestniczył w innych wydarzeniach zewnętrznych, takich jak Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego w Kielcach (MSPO), Forum Ekonomiczne w Karpaczu, Konferencja i Targi Ochrony Granicy Wschodniej, Forum Bezpieczeństwa w Szczecinie, Targi Europoltech, Forum Bezpieczeństwa Europy Środkowej i Wschodniej. Przed 2020 r. regularnie odwiedzał również The Riga StratCom Dialogue na zaproszenie NATO CoE w Rydze. Przed Szczytem NATO w Warszawie uczestniczył również w seminarium dla polskich ekspertów ds. obronności w Brukseli. Jest zapraszany na seminaria specjalistyczne przez francuskiej think tanki wojskowe IRSEM oraz DGRIS.
  Od 2023 r. jest szefem pionu analitycznego Defence24. W ramach współpracy z Grupą Defence24 przygotował raport o nowych wyzwaniach dla granic Polski (2017 r.), gdzie ostrzegał przed możliwym kryzysem na wschodnich granicach państwa w oparciu o analizę wydarzeń z lat 2015-16. Jest współautorem raportu na temat systemów wykrywania i zwalczania bezzałogowych statków powietrznych czy też raportu o roli Poczty Polskiej w systemie bezpieczeństwa narodowego. Prowadził również panele eksperckie i moderował debaty na różnych wydarzeniach branżowych i naukowych w Polsce.

 


Dr Beata Użarowska

Doktorka nauk społecznych w dyscyplinie nauki o polityce i administracji, absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej na WNPiD UAM, gdzie ukończyła specjalność z zakresu dziennikarstwa, nowych mediów i zarządzania komunikacją. Mediaworkerka, od lat związana z praktyką dziennikarską i produkcją medialną – pierwsze doświadczenia zdobywała jako reporterka i prowadząca studencki program informacyjny „Kurier Akademicki”, emitowany w TVP3 Poznań. Od 2017 roku aktywnie współtworzy Poznańskie Archiwum Historii Mówionej, gdzie rejestruje relacje świadków historii oraz produkuje reportaże i filmy dokumentalne prezentowane w polskich i niemieckich mediach.
  Tworzy strategie komunikacyjne, realizując projekty medialne o tematyce historycznej, społecznej i kulturowej. Prowadzi działania z zakresu promocji i marketingu internetowego; przygotowuje treści na potrzeby kampanii społecznych oraz politycznych – zrealizowała m.in. kampanię na rzecz feminatywów w przestrzeni akademickiej oraz współpracowała przy kampaniach wyborczych.
  W pracy badawczej zajmuje się komunikowaniem politycznym, analizą przekazów medialnych oraz współczesnymi zjawiskami kulturowymi. Interesuje ją również rola popkultury w kształtowaniu postaw społecznych oraz jej potencjał edukacyjny i perswazyjny.

Na studiach podyplomowych „Zarządzanie migracjami” prowadzi zajęcia „Komunikowanie migracji i kryzysów humanitarnych. Warsztaty medialne”, podczas których łączy wiedzę teoretyczną z praktyką dziennikarską i komunikacyjną – od pracy z kamerą, przez analizę narracji medialnych, po tworzenie etycznych i skutecznych przekazów społecznych

 


 

 

Weronika Rzeżutka-Wróblewska

Specjalistka ds. komunikacji i rzecznictwa w organizacjach pozarządowych. Zajmuje się opowiadaniem historii i pomaganiem w ich przekazywaniu za pomocą narzędzi cyfrowych i mediów. Pracuje na rzecz widoczności organizacji społecznych i wspiera działania na rzecz praw osób z doświadczeniem przymusowego przesiedlenia.  Obecnie związana z International Rescue Committee w Polsce. Doktorantka Międzydziedzinowej Szkoły Doktorskiej Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie w ramach dyscypliny socjologia prowadzi badania nad komunikacją w sektorze NGO.

 

 

 

 

 


 

Marta Skierkowska

Wiceprezeska Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę – największej polskiej organizacji pozarządowej zajmującej się ochroną dzieci przed krzywdzeniem. Psycholożka, absolwentka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, studiowała także na Katholieke Universiteit Leuven w Belgii (Erasmus). Od 2008 roku zajmuje się problematyką ochrony dzieci. W FDDS odpowiada za obszar profilaktyki krzywdzenia dzieci. Jest autorką i współautorką strategii ochrony dzieci przed krzywdzeniem, artykułów i programów profilaktycznych skierowanych do dzieci i młodzieży, rodziców oraz profesjonalistów. Stypendystka Hilton Humanitarian Prize Laureate Virtual Leadership Institute.

 

 

 

 

 


 

dr Olena Oleksiyenko
Posiada stopień doktora nauk społecznych i specjalizuje się w prowadzeniu badań oraz ewaluacji z wykorzystaniem metod ilościowych i jakościowych. Realizowała projekty badawcze i ewaluacyjne na zlecenie m.in. Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej (FRA), Komisji Europejskiej, NORFACE, Narodowego Centrum Nauki, Disasters Emergency Committee (DEC), UNICEF oraz Banku Światowego. Posiada również praktyczne doświadczenie w zakresie monitoringu i ewaluacji (M&E) w sektorze humanitarnym, zdobyte w ramach odpowiedzi humanitarnej w Ukrainie. Specjalizuje sie m.in. w monitorowaniu programów (śledzenie wskaźników KPI) oraz ewaluacji działań skoncentrowanych na ochronie i wzmacnianiu pozycji kobiet, ochronie dzieci, ochronie prawnej i praworządności, edukacji oraz poprawie dobrostanu ekonomicznego uchodźców i osób dotkniętych wojną.

 


Anna Dąbrowska
Ukończyła Filologię polską (2005), Szkołę Praw Człowieka Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka i Instytutu Nauk Prawnych PAN (2007), a także kurs trenerski Stowarzyszenia Trenerów Organizacji Pozarządowych (STOP, 2009). Absolwentka programu Departamentu Stanu USA: International Visitor Leadership Program (IVLP 2024).
W latach 2009-2017 roku koordynatorka programu Witamy w Lublinie, którego głównym celem było testowanie narzędzi integracyjnych na poziomie miasta. Od 2021 roku przewodnicząca Komisji Dialogu Obywatelskiego ds. integracji migrantów i migrantek w Lublinie. Lideruje procesowi powstawania miejskiej polityki integracji w mieście. Współprzewodnicząca Konsorcjum Migracyjnego – stowarzyszenia organizacji pracujących na rzecz migrantów i uchodźców w Polsce. Autorka m.in. “Szkicu do lokalnych polityk integracyjnych”.
  Od 2023 roku współ zarządzająca centrum dla społeczności „Baobab”, przestrzenią integracyjnej dla nowych i starych mieszkańców Lublina. Laureatka Nagrody Fundacji im. Janiny Paradowskiej i Jerzego Zimowskiego (2018), Nagrody im. Andrzeja Wajdy (2022) oraz Odznaki Solidarności i Praw Człowieka Europejskiego Centrum Solidarności (2025). Prywatnie biegaczka ultra.

dr hab. Michał Nowosielski 
Socjolog, specjalista w zakresie migracji i integracji migrantów, dyrektor Instytutu Zachodniego w Poznaniu oraz profesor uczelni w Uniwersytecie WSB Merito w Gdańsku. Współpracownik Ośrodka Badań nad Migracjami Uniwersytetu Warszawskiego. Członek m.in. Pomorskiej Rady ds. Regionalnej Polityki Migracyjnej, IMISCOE Standing Committee on Migrant Transnationalism (DIVCULT) oraz Komitetu Badań nad Migracjami PAN (w latach 2015–2022). Kierownik licznych projektów badawczych finansowanych ze środków krajowych i zagranicznych.
    Jego zainteresowania naukowe obejmują: migracje, polityki migracyjne i integracyjne (szczególnie na poziomie samorządowym), diasporę i politykę wobec diaspory, organizacje imigranckie, aktywność społeczną, ruchy społeczne, trzeci sektor oraz socjologię miasta.

 

 

 

 

 


 

Sylwetka absolwenta

Sylwetka absolwenta

Absolwent studiów podyplomowych Zarządzanie Migracjami:

  • posiada wiedzę prawną, społeczną i kulturową z zakresu migracji i integracji,
  • zna systemy zarządzania migracjami na poziomie krajowym, unijnym i międzynarodowym,
  • potrafi analizować, tworzyć i wdrażać polityki migracyjne,
  • jest przygotowany do pracy w zespołach interdyscyplinarnych oraz międzynarodowym środowisku,
  • uzyskuje kwalifikacje cenione przez administrację publiczną, instytucje unijne, organizacje międzynarodowe (UNHCR, Frontex, IOM), think tanki i sektor prywatny.

Opłaty

Opłaty

Koszt studiów:  8 000 zł za dwa semestry

Trzy możliwości opłacenia studiów:

  • w całości
  • w dwóch ratach po 4000 PLN
  • w 8 ratach po 1000 PLN

Każdy ze słuchaczy otrzyma indywidualne konto oraz hasło do systemu USOS (Uczelniany System Obsługi Studenta), które zostanie przekazane na spotkaniu inauguracyjnym. Wyniki osiągane przez słuchaczy będę potwierdzane w elektronicznym indeksie, co usprawni proces wystawiania ocen przez prowadzących i wyeliminuje uciążliwości związane z obsługą indeksów papierowych.

Rekrutacja

Rekrutacja

  • Słuchaczami Podyplomowych Studiów Zarządzania Migracjami mogą zostać osoby posiadające dyplom ukończenia studiów licencjackich lub magisterskich.
  • Mając na względzie praktyczny charakter studiów liczebność grupy została ograniczona.
  • O przyjęciu decyduje kolejność zgłoszeń do wypełnienia limitu miejsc.
  • Rekrutacja trwa od 1 lipca br. do 20 września br.
  • Rekrutacja odbywa się za pośrednictwem Internetowego Systemu Rekrutacji.

Kontakt

Kontakt

Sekretarz Studiów Podyplomowych Zarządzanie Migracjami:
inż. Marta Przyborska

WNPiD, pok. 48
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza
ul. Uniwersytetu Poznańskiego 5, 61-614 Poznań
e-mail: marta.przyborska@amu.edu.pl
tel: 61 829 6514

Kierownik Studiów Podyplomowych Zarządzanie Migracjami:
Dr Klaudia Gołębiowska
e-mail: klaudia.golebiowska@amu.edu.pl

Prof. dr hab. Adam Szymaniak

adam.szymaniak@amu.edu.pl

 

 

Font Resize
Contrast