Dziennikarstwo Ekonomiczne

Dla kogo?


Współczesne dziennikarstwo wymaga wysokiej i profesjonalnej specjalizacji. W warunkach ciągłych, szybkich zmian sytuacji gospodarczej w Polsce i na świecie oraz pojawiania się szeregu nowych pojęć ekonomicznych oraz nowatorskich instrumentów finansowych, dziennikarzom bardzo trudno odnaleźć się w tej skomplikowanej rzeczywistości. Konieczne jest zatem stałe podnoszenie kwalifikacji osób odpowiedzialnych za profesjonalne informowanie oraz edukowanie społeczeństwa w kwestiach ekonomicznych.

 

Studia szczególnie polecamy:


  • osobom wykonującym zawód dziennikarza, które chcą podnieść swoje kompetencje
  • ekonomistom, którzy planują karierę dziennikarską
  • pracownikom działów promocji i public relations samorządu terytorialnego, przedsiębiorstw, agencji public relations

Dlaczego warto?

Cele studiów:


  • przekazanie podstawowej wiedzy z zakresu funkcjonowania mediów oraz sfery ekonomicznej
  • trening doskonalenia warsztatu dziennikarskiego studentów w studiach radiowym i telewizyjnym
  • przekazanie umiejętności interpretacji danych ekonomicznych i wykorzystywania ich w tworzonych materiałach
  • budowanie kompetencji w zakresie gatunków dziennikarskich: pisanie analiz, przeprowadzanie wywiadów, praca z kamerą itp.

Organizacja studiów

Zakres tematyczny wykładów, warsztatów oraz treningów:


Moduł I  Dziennikarstwo

  • Media ekonomiczne w Polsce (4 godziny zajęć wykładowych)
  • Prawo mediów (8 godzin konwersatoriów)
  • Ochrona własności intelektualnej (8 godzin konwersatoriów)
  • Język ekonomii a zrozumiałość przekazu (8 godzin zajęć warsztatowych)
  • Gatunki dziennikarskie w mediach ekonomicznych (8 godzin zajęć warsztatowych)
  • Warsztaty telewizyjne (8 godzin zajęć warsztatowych)
  • Warsztaty radiowe (8 godzin zajęć warsztatowych)
  • Dziennikarstwo internetowe (8 godzin zajęć warsztatowych)

 

Moduł II  Ekonomia

  • Ekonomia (12 godziny zajęć wykładowych)
  • Polityka gospodarcza (12 godzin konwersatoriów)
  • Podstawy prawa gospodarczego (8 godzin konwersatoriów)
  • Korporacje międzynarodowe (8 godzin konwersatoriów)
  • Finanse międzynarodowe przedsiębiorstw (8 godzin konwersatoriów)
  • Źródła informacji gospodarczych (4 godziny zajęć warsztatowych)

 

Moduł III  Media a ekonomia

  • Informacja ekonomiczna w pracy dziennikarza (12 godzin konwersatoriów)
  • Media jako instrument komunikacji biznesu ze społeczeństwem (12 godzin konwersatoriów)
  • Interpretacja wskaźników makroekonomicznych (12 godzin zajęć warsztatowych)
  • Interpretacja wskaźników finansowych przedsiębiorstwa (12 godzin zajęć warsztatowych)
  • Interpretacja wskaźników giełdowych (12 godzin zajęć warsztatowych)
  • Wywiad z ekonomistą (8 godzin zajęć warsztatowych)
  • Apolityczność przekazu treści ekonomicznych jako element etyki zawodu dziennikarza (4 godziny konwersatoriów)

 

Łączna liczba godzin: 180

Formy zaliczeń:
Warunki zaliczenia określają prowadzący zajęcia

 

Organizacja studiów:


  • zajęcia rozpoczną się w styczniu br. i odbywać się będą w systemie zaocznym, w soboty oraz niedziele, z reguły co dwa tygodnie
  • słuchacze otrzymują, po uzyskaniu odpowiednich zaliczeń, świadectwo ukończenia studiów podyplomowych w zakresie dziennikarstwa ekonomicznego.

 

Plan zjazdów:


Sesja I  19–20 XI
Sesja II  3–4 XII
Sesja III  17 – 18.XII
Sesja IV  14–15 I
Sesja V  28–29 I
Sesja VI  11–12 II
Sesja VII  25–26 II
Sesja VIII  11–12 III
Sesja IX 25–26 III
Sesja X  8–9 IV
Sesja XI  29–30 IV
Sesja XII  13–14 V
Sesja XIII  27–28 V
Sesja XIV  17–18 VI
Sesja XV  1–2 VII

 

Warunkiem ukończenia studiów jest zaliczenie:


  • wszystkich przedmiotów określonych w planie studiów podyplomowych, warunki zaliczenia określają prowadzący zajęcia
  • testu końcowego z zakresu programu realizowanego w trakcie roku akademickiego

Opłaty


Koszt uczestnictwa: 3 600 PLN.

 

Trzy możliwości opłacenia studiów:


  • w całości
  • w dwóch ratach po 1 800 PLN
  • w 8 ratach po 450 PLN

Decyzja o przyjęciu na studia zostanie wysłana pocztą tradycyjną na adres podany w formularzu zgłoszeniowym. Każdy ze słuchaczy otrzyma indywidualne konto oraz hasło do systemu USOS (Uczelniany System Obsługi Studenta), które zostanie przekazane na spotkaniu inauguracyjnym. Wyniki osiągane przez słuchaczy będę potwierdzane w elektronicznym indeksie, co usprawni proces wystawiania ocen przez prowadzących i wyeliminuje uciążliwości związane z obsługą indeksów papierowych.

Rekrutacja

Słuchaczami Podyplomowych Studiów Dziennikarstwo ekonomiczne mogą zostać absolwenci studiów jednolitych magisterskich, pierwszego lub drugiego stopnia wszystkich kierunków. O przyjęciu decyduje kolejność zgłoszeń do wypełnienia limitu miejsc.

Termin składania dokumentów: UWAGA! Rekrutacja została zakończona. W związku ze zbyt małą ilością chętnych studia w tym roku nie zostaną uruchomione!

Wymagane dokumenty:

  • wypełniony formularz zgłoszeniowy (pobierz) – proszę wydrukować dwustronnie
  • kserokopia dyplomu ukończenia studiów wyższych (licencjackich lub magisterskich) wraz z kserokopią suplementu
  • 1 zdjęcie (format legitymacyjny)
  • kopia dowodu osobistego

Miejsce składania dokumentów:
Dokumenty można składać osobiście od poniedziałku do piątku w godz. 9.00-15.00 w Dziekanacie Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM (Poznań, ul. Umultowska 89A, pok. 48) lub przesyłać pocztą na adres:
Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM
ul. Umultowska 89A
61-614 Poznań, pok. 48

Kontakt


Sekretariat Studiów Podyplomowych


mgr Ilona Hofman

Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza
ul. Umultowska 89a
61-614 Poznań
pok. 48
tel. 61 829 65 15, fax 61 829 66 26
poniedziałek-piątek, godz. 9.00-15.00
e-mail: ilona.hofman@amu.edu.pl

Kierownik Studiów Podyplomowych:
dr hab. Krzysztof Hajder
e-mail: krzysztof.hajder@amu.edu.pl


Font Resize
Contrast